Børn og unge – Initiativer og samarbejder

Som en del af Sigrids Stues kunstneriske praksis har vi også et fokus på involvering af amarbejde med børn og unge. Tilbage i 2016 og -17 etablere vi Sigrids Stues Tegneskole – og byværksted for børn. Formen har varieret gennem årene fra flere ugentlige og kontinuerlige workshops efter skoletid til ferieaktivitet og enkeltstående forløb der knytter an til kunstprojekter udarbejdet af kunstnere tilknyttet Sigrids Stue. Dvs at børn i Gellerup har mulighed at møde og indgå i kunstneriske processer og træffe professionelle kunstnere i deres hverdag.

I Sigrids Stue arbejder vi generelt for at også børnene bliver direkte medskabere af et mangfoldigt byliv, som det udspiller sig lige nu lige her ved fx Sigrids UdeStue området og hele bydelen. Gennem fælles handling, påvirkning og medbestemmelse arbejder vi for, at vi påvirker, interagerer og forstår nogle af de gennemgribende og voldsomme forandrings- processer, der sker i Gellerup disse år.

Vi har generelt unge fritidsjobbere tilknyttet Sigrids Stue. De indgår i vores daglige arbejde – er med i ideudvikling, projekter og assisterer i fx Tegneskolen. Flere af vore fritidsjobbere er efter endt fritidsjob blevet tilknyttet som unge projektmedarbejder med egne initiativer og projekter. Link STRIK

Vi samarbejder desuden med områdets daginstitutioner, som vi inviterer ind i forskellige projektforløb, som fx. det internationale researchprojekt BV og det helt aktuelle Vores Sted. LINK:
Sigrids Stue er også flerårig partner i tværfaglige kunst -og kulturprojekter med de omkringliggende folkeskoler. Link Projekt Mødesteder

 

Vi arbejder med tid, sted og identiet.
I Tegneskolen – og byværkstedet tager vi udgangspunkt i hverdagen som den aktuelt udfolder sig. Vi igangsætter tematiske tegneforløb med udvalgte temaer ud fra både vore egne, kunstnernes og børnenes ideer. Vi arbejder med en bred forståelse af, hvad tegning kan være og føre til. Fra iagtagelsestegning til projektbaseret-tegning, hvor vi inddrager andre medier end blyanten, arbejder med den geografiske lokalitet, hvor børnene indtager byrummet med kreative mål og midler.  Sammen har vi designet skamler, bænke, borde, vogne og plantekasser til både børnenes eget brug og fælles afbenyttelse.