,om en del af Sigrids Stues kunstneriske praksis har vi også et fokus på involvering og samarbejde med børn og unge. Tilbage i 2016 og -17 etablere vi Sigrids Stues Tegneskole – og byværksted for børn. Formen har varieret gennem årene fra flere ugentlige og kontinuerlige workshops efter skoletid til ferieaktivitet og enkeltstående forløb der knytter an til kunstprojekter udarbejdet af kunstnere tilknyttet Sigrids Stue.
Dvs at børn i Gellerup har mulighed for at indgå i kunstneriske processer og træffe professionelle kunstnere i deres hverdag.
I Sigrids Stue arbejder vi generelt for at også børnene bliver direkte medskabere af et mangfoldigt byliv, som det udspiller sig lige nu lige her. Fx ved området omkring Sigrids UdeStue og hele bydelen. Gennem fælles handling, påvirkning og medbestemmelse arbejder vi for at kunne påvirke, interagere og forstå nogle af de gennemgribende og voldsomme forandrings-processer, der sker i Gellerup disse år.
Vi har generelt unge fritidsjobbere tilknyttet Sigrids Stue. De indgår i vores daglige arbejde – er med i ideudvikling, projekter og assisterer i fx Tegneskolen. Flere af vore fritidsjobbere er efter endt fritidsjob blevet tilknyttet som unge projektmedarbejder med egne initiativer og projekter. Her kan vi nævne projektet Serier, Strik og Søde Sager, som er et tilbud til unge fra 13 år på initiativ og organisering af to af vore unge projektmedarbejdere. Link STRIK
Vi samarbejder desuden med områdets daginstitutioner, som vi inviterer ind i forskellige projektforløb. Det drejer sig om fx. det internationale researchprojekt Beyond Verbal og det helt aktuelle projekt Vores Sted. LINK: Beyond Verbal
Sigrids Stue er også flerårig partner i tværfaglige kunst -og kulturprojekter med de omkringliggende folkeskoler. Link Projekt Mødesteder
Vi arbejder med tid, sted og identiet.
I Tegneskolen – og byværkstedet tager vi udgangspunkt i hverdagen som den aktuelt udfolder sig. Vi igangsætter tematiske tegneforløb med udvalgte temaer ud fra både vore egne, kunstnernes og børnenes ideer. Vi arbejder med en bred forståelse af, hvad tegning kan være og føre til. Fra iagtagelsestegning til projektbaseret-tegning, hvor vi inddrager andre medier end blyanten, arbejder med den geografiske lokalitet, hvor børnene indtager byrummet med kreative mål og midler.
Sammen har vi designet skamler, bænke, borde, vogne og plantekasser til både børnenes eget brug og fælles afbenyttelse.